TrackMania is een serie van racecomputerspellen voor PC. Het spel is ontwikkeld door het Franse Nadeo en uitgegeven door het Engelse Digital Jesters, het Amerikaanse Enlight en ook het Franse Focus. De eerste TrackMania verscheen in november 2003 (in Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk), de rest van de wereld kreeg het spel pas in mei 2004 te zien. Het spel is gratis te downloaden en online te spelen (ook wel freeware genoemd), op de variant TrackMania Sunrise na.
Algemeen
In het spel kan men op enkele racebanen (‘tracks’), die zich afspelen in een omgeving die afhankelijk is van het soort spel dat de speler speelt, racen. Men kan alleen op een baan rijden (‘solo’) of tegen andere spelers. Het spel is voornamelijk bedoeld om tegen andere spelers te spelen (‘multiplayer’). Dit kan via computers die op hetzelfde netwerk aangesloten zijn of op internet. Het spel kent enkele typische elementen, die in de eerste TrackMania voornamelijk naar voren komen. Deze elementen worden in de loop der jaren verder uitgewerkt of krijgen een beter grafisch ontwerp. Hierdoor zijn er verschillende versies ontstaan: de eerste TrackMania, TrackMania Sunrise, TrackMania Original, TrackMania Nations, TrackMania United en uiteindelijk komt er nog TrackMania Nations Forever en TrackMania United Forever.
De eerste TrackMania
De eerste versie van TrackMania heette simpelweg ‘TrackMania’. Alle latere games zijn gebaseerd op deze eerste versie, en bevatten dus dezelfde functies en hetzelfde verloop van het spel (al dan niet meer of grafisch beter uitgewerkt). Men rijdt in een wagentje dat het meeste weg heeft van een Formule 1- wagentje. Het is echter niet, in tegenstelling tot de meer recente racespellen, zeer realistisch. Zo moet de speler wilde racebanen afleggen waarbij het wagentje meerdere loopings, schansen, scherpe bochten en zelfs vaak door de lucht gesleurd wordt. Toch hebben de makers zeker en vast rekening gehouden met enkele realistische elementen. Zo kan men bijvoorbeeld niet tegen een te trage snelheid door de looping gaan: het wagentje zal dan simpelweg naar beneden vallen. Zwaartekracht is dus één van de belangrijke elementen waar de speler rekening mee moet houden. Het spel kent tevens enkele typische elementen zoals de versnellingselementen en de checkpoints.
TrackMania Sunrise
Deze variant, het tweede spel, is uitgebracht in april 2005 (Verenigd Koninkrijk) en in de rest van de wereld in mei 2005. Het spel heeft een meer realistische ‘looks’. Het kent drie omgevingen: ‘Island’, ‘Bay’ en ‘Coast’. Er is telkens een unieke auto die aangepast is aan de omgeving. Zo kent ‘Island’ zeer snelle sportauto’s die scherpe bochten op veeleer grote banen kunnen maken. Bij de ‘Bay’- omgeving zijn er veelal auto’s met minder trekkracht die daardoor vaak per ongeluk slippen in de bochten. ‘Coast’ kent dan weer net redelijke trage auto’s op kleine banen, die gebruikt worden voor het zogenoemde ‘driften’. Er zijn enkele elementen die grafisch verbeterd zijn tegenover de eerste versie. Zo zijn er bijvoorbeeld panelen op de tracks te zien waar advertenties op geplaatst kunnen worden. Daarnaast zijn er twee nieuwe ‘modes’, ‘Platform’ en ‘Crazy’. Bij de ‘Platform’- modus moet de speler starten bij een beginpunt en via verscheidene verplichte checkpoints de finish halen. Bij de ‘Crazy’- modus moet de speler tegen zogenoemde ‘ghosts’ (spoken) spelen, die steeds een snellere tijd rijden dan de vorige behaalde tijd. Het bevat enkele functies van TrackMania Sunrise
TrackMania Original
Deze versie is een vernieuwde versie van de originele TrackMania, echter maakt het gebruik van de ‘TrackMania Sunrise- basis’. Er zijn dan ook enkele vernieuwingen te zien die niet onbekend waren voor Trackmania Sunrise gebruikers zoals de advertentiepanelen. Deze versie was, in tegenstelling tot TrackMania Sunrise, gratis te downloaden in de vorm van een uitbreidingspakket of een ‘patch’.
TrackMania Nations
Deze versie kwam uit als een soort van promotie voor de Electronic Sports World Cup (ESWC), en daarbij dus ook als een promotie voor het spel zelf. ESWC organiseerde tevens een competitie voor dit spel, wat meteen een belangrijke stap voorwaarts was. Op ESWC zijn namelijk enkel alle uitblinkers op gebied van games te zien, zoals het aloude en wereldberoemde Counter-Strike. Wat ongetwijfeld een belangrijk aantrekkingspunt was, was dat het gratis te downloaden was. TrackMania Nations is, in tegenstelling tot zijn voorgangers, een meer ‘zelfstandig’ spel. Het bevat een nieuwe omgeving, die de naam ‘Stadium’ krijgt en kent tevens vele functies die ook in het voorgaande TrackMania Sunrise te zien waren, zoals de advertentiepanelen die hierbij gebruikt gemaakt worden voor sponsors. Het bevat echter niet de ‘looks’ van TrackMania Sunrise. Het spel is veeleer terug gebaseerd op een eenvoudig ontwerp. Door het racen kan men punten verdienen: hoe sneller men rijdt, hoe meer punten men verdient. Er wordt tevens een scorelijst per land bijgehouden en een algemeen overzicht van het aantal punten per land in een wereldranglijst. Dit spel is ongetwijfeld een ware uitblinker in de reeks: slechts enkele weken nadat het spel uitkwam kende het al zo’n één miljoen geregistreerde gebruikers).
TrackMania United
Op 30 juni 2006 werd de komst van een nieuwe versie, TrackMania United, aangekondigd. Men kon het spel op 9 november 2006 kopen en online ‘pre-loaden’ (dit is het laden van het spel op de computer, maar men kan het dan nog niet spelen totdat het geactiveerd wordt). Op 16 november werden deze exemplaren geactiveerd en was TrackMania United een feit. De uitgevers van dit spel waren het Engelse Deep Silver, het Amerikaanse Enlight en tot slot het Australische QV Software. Dit spel is eigenlijk een totaalpakket van alle versies in één. Het bevat zo bijvoorbeeld alle omgevingen van de voorgaande spellen.
TrackMania Forever
Op 7 oktober 2007 kondigde het Franse Nadeo aan dat het werkte aan vernieuwde versies van TrackMania United en TrackMania Nations. Deze vernieuwde versies zullen achter hun naam Forever toegevoegd krijgen. Zoals de naam al zegt, willen ze het spel een langer leven geven en werkt het bedrijf Nadeo daarom de ‘engine’ (de basis) en de ‘user interface’ (het gebruikersdeel van de speler) verder uit in plaats van een volledig vernieuwd spel met nieuwe functies op te bouwen. De bètaversie van deze Forever zal van start gaan voor 15 februari 2008.