Opdrachtenparcour
Opzet:
De groep wordt onderverdeeld in twee gelijkopgaande
groepen. Daarna wordt er een koord
gespannen met een aantal enveloppes aan.
De bedoeling is dat elke ploeg om beurt een enveloppe van de draad trekt
en de opdracht daarin leest…
Indien de groep bestaat uit gelijkopgaande kinderen, zal er
voorafgaand een spel gespeeld worden om de groep te verdelen. Ook is het mogelijk dat de kinderen zelf
groepen kunnen samenstellen.
De opdrachten worden of individueel of in groep uitgevoerd. Bij ind. opdrachten kiest de groep wie de
opdracht uitvoert… Bij groepsopdrachten
doet de hele groep mee…
Inleiding :
Om de kinderen warm te maken zal ik een afleidingsmanoeuver
moeten voorzien. Om het competitief
gehalte hoog te houden, moet er een prijs aan vast hangen… (springballen), doch
om de verliezende groep niet te benadelen krijgen deze eveneens dezelfde prijs,
doch op een later tijdstip… Zij krijgen
deze prijs ook indien zij de opdracht kunnen uitvoeren die de winnende ploeg
voorstelt…
Het
afleidingsmanoeuver :
Het afleidingsmanoeuver zal ter plaatse uitgevonden
worden. Dit hangt af van de interesse
van de groep en het niveau van de groep.
Het is de bedoeling om zoveel mogelijk kinderen warm te maken voor de
opdrachtenrace…
Duur :
Het spel kan ten allen teide worden afgebroken, doch wordt
voorzien op ongeveer anderhalf uur.
Benodigdheden :
Twee grote emmers (om water in te doen), twee lege flessen
(gelijke grootte), verschillende koordjes van verschillende lengtes, bal,
springballen, oude kranten, keukenrol kartonnetjes (2), balpen, A4 blaadjes,
groot blad om het puntenaantal op te schrijven, alcoholstift, kegels (of
voorwerpen om doelen te maken), …
Wie wordt er het natst???
Voor jullie staan twee emmers. Om beurten rennen jullie naar de emmer om
daar water te nemen met je mond. Dan ren
je terug naar de groep waar een lege fles staat en vult deze met het water in
je mond. Dan pas mag de volgende
vertrekken. De groep die het eerste de
fles helemaal kan vullen is gewonnen en krijgt 2 punten, de anderen krijgen
slechts 1 punt.
Voorwerpen zoeken…
De groep moet om het snelst het voorwerp gaan halen die
afgeroepen wordt. Per keer mag er
slechts één iemand lopen. De groep die
het eerste het voorwerp kan afgeven aan de begeleider is gewonnen en krijgt 1
punt per voorwerp. Het komt er dus op
neer om heel snel te zijn.
Handengeflits
Iedere groep kiest nu vier mensen uit. Eén van die mensen moet heel snel kunnen
lopen en handig zijn, de anderen moeten heel snel kunnen bewegen met hun
handen.
Eén van de drie mensen neemt de tak voor hem vast en begint
op het signaal het touw op te rollen.
Wanneer het voorwerp op je schoot is, neemt de loper het voorwerp en
gaat deze terug gaan leggen. Deze
handelingen moeten drie keer gebeuren.
De eerste groep die wint krijgt 3 punten. Het verliezende team krijgt 1 punt.
Moeras oversteken
De groep krijgt zoveel blaadjes
als de groep groot is, maar krijgt er nog één extra. De bedoeling is om het valse moeras zo snel
mogelijk over te steken zonder de grond te raken. Wie de grond raakt moet herbeginnen. Eenmaal je aan de overkant gekomen bent moet
je het voorwerp terugbrengen naar je kamp.
De eerste groep die terug in zijn kamp staat is gewonnen en krijgt 10
punten. De verliezende groep krijgt
slechts 5 punten.
Tegeldans
De groep moet nu zoveel mogelijk koppels kiezen die goed
kunnen dansen en goed hun evenwicht kunnen houden.
Elk koppel moet op een krantenblad staan en dansen. Wanneer de begeleider een signaal geeft, maak je zo
snel mogelijk het blad kleiner (luister goed hoe klein). Het laatste koppel die kan blijven staan op
het blad zonder de grond te raken die wint.
Het winnende koppel geeft 10 punten aan zijn ploeg. De andere koppels geven echter maar 5 punten
aan hun ploeg.
Holenroof
Elke groep gaat aan een kant van het veld staan en bakent
een stukje hol af met een koord. In dat
hol liggen jullie eieren (springballen).
Vanaf het signaal gaan jullie het ander hol proberen leeg te
roven. Let wel, je eigen hol wordt ook
leeggeroofd, dus moet je deze ook verdedigen.
Hoe roof je nu een ei?
Je loopt naar het hol van de andere rovers en tracht daar één ei te
nemen. Dat ei moet in jouw hol gelegd
worden…
Ieder groep mag slechts één wachter hebben die de
vijandelijke rovers mag tikken. De
vijandelijke rovers die getikt werden, moeten terug naar hun eigen hol.
De verliezende groep is de groep die geen eieren meer heeft,
maar omdat jullie allemaal heel snelle en goede rovers zijn, kan dat niet
gebeuren.
Na een aantal minuten wordt er afgefloten. Per ei krijgt de groep 1 punt.
Krabbenvoetbal
Als iedereen dat spel kent, dan kan je er direct aan
beginnen. Shotten maar… Per goal krijg
je één punt. De ploeg die het eerste 8
keer scoort is gewonnen en krijgt een aantal punten extra…
Rugby (bal in de ploeg)
Dit is een vermoeidend spel en het is een spel voor de echte
durvers en de echte volhouders…
De beide ploegen beginnen aan hun helft van het veld. De ploeg met de bal in de handen kan scoren
door met die bal het volledige veld over te steken en de bal neer te leggen aan
de andere kant.
Diegene die de bal vasthoudt mag niet lopen met de bal. Hij moet trachten door een goede pas te geven
de bal door te spelen aan een vriend. De
ander ploeg mag deze bal proberen af te nemen.
Je mag de bal wel niet uit de handen slaan.
Per keer je de bal aan de overkant krijgt, krijgt de ploeg 2
punten. Dit spel duurt niet lang, maar
als je goed samenwerkt kan je heel veel punten verdienen. Laat die hartjes maar eens kloppen ….
Levende knoop
Alle leden van dezelfde ploeg gaan op één rij staan of
zitten en geven een hand aan elkaar. Nu
krijgt iedere groep de tijd om een zo moeilijk mogelijke knoop te maken in hun
slinger. Wanneer ze klaar zijn, geven ze
een signaal. Vanaf nu moet de andere
ploeg de knoop zo snel mogelijk ontwarren.
De snelste groep heeft gewonnen en krijgt 5 punten. De verliezende groep krijgt slechts 3 punten.
Het komt er dus op neer om een hele moeilijke knoop te
maken, zodat de ander ploeg het heel moeilijk heeft. Let wel, je mag de handen NOOIT lossen.
Strijd om de vod
Elke ploeg gaat aan een kant staan. In het midden ligt een vod. Iedereen heeft een nummer. Als Stijn een nummer roept komen de beide
nummers naar voor. Het is de bedoeling
dat je de vod in je kamp kan brengen.
Maar let op, eenmaal je de vod hebt aangeraakt kan je getikt worden door
de andere. Als hij je tikt verdient hij
een punt. Als jij de vod in het kamp
brengt verdien jij een punt.
Bij een gelijkspel wordt volgend spel gespeeld, zodat er
toch een winnende ploeg kan ontstaan.
AAAAaaaaa
In elk vak staat een ploegje. Om beurt loopt een speler uit in het andere
vak. Hij roept
“Aaaaaaaaaa…”. Zolang hij dit
roept mag hij personen tikken. Wie
getikt is, moet bij het andere ploegje.
Als de tikker niet meer roept (of ademt onderweg) moet hij stoppen. Als hij niet meer tijdig in zijn eigen vak
raakt, moet hij in het vak blijven. Hij
moet dus blijven roepen tot hij terug is. Het spel eindigt als alle spelers in
het zelfde vak staan.